Klik - under teksten for at komme videre!
AKA Holiday Centre - en opvisning i bureakrati.

Den egyptiske regering har tidligere lovet beskæftigelse til alle med en akademisk uddannelse. På den baggrund er der skabt utrolig mange jobs, som er uden egentlig samfundsmæssig værdi. De er ressourcekrævende, fordi de ofte kræver en masse papir til vandring mellem de implicerede personer. Det er frustrerende, fordi arbejdsindsatsen ofte er uden praktisk værdi, og fordi de personlige kvalifikationer hos de ansatte slet ikke udnyttes optimalt. Man fastsætter nogle meningsløse regler, som de ansatte kvier sig ved at overholde, og som de måske selv anvise måder til at omgå. 
Når man som turist f.eks. ønsker at handle toldfrit, skal man i Egypten henvende sig i en taxfree shop inden for 24 timer efter ankomsten til landet. Da vi ankom til Hurghada, havde vi først været på en hel uges rundtur langs Nilen. Stemplet i passet viste det tydeligt, men de 4-5 ekspedienter i AKA Holiday Centre, der ved kasseapparatet i spiritusafdelingen skulle betjene os, var enige om, at der nok snart kom en anden kunde med et gyldigt stempel i sit pas. En ung svensker dukkede op kort tid efter, og på ekspedienternes opfordring og med svenskerens samtykke blev han registreret som køber af vores spiritus, mod at vi selvfølgelig tog os af betalingen. Dernæst mødte vi 7 enkeltpersoner, der havde til opgave henholdsvis (1) at udfylde formularer, (2) at stemple disse, (3) at modtage betaling for de varer, der passede med afstemplingen i den tilfældige svenskers pas, (4) sørge for intern transport af de indkøbte varer, (5) sørge for forsvarlig indpakning og udlevering af de indkøbte varer, (6) sørge for, at den ved indgangen inddragne indkøbspose igen blev udleveret nær udgangen, og endelig stod der jo også en person (7), der skulle åbne udgangsdøren for os. Det var nydelige, velklædte unge mennesker allesammen, flere af dem sikkert med en akademisk  uddannelse. Omkring en halv snes personer, herunder den hjælpsomme svensker var således impliceret i vort indkøb af 2 flasker spiritus, der blev betalt med i alt 20 amerikansk dollars. Transaktionen varede mere end en halv time, fordi vi undervejs prøvede at få en fornuftig forklaring på de mange foranstaltninger og 24-timersbegrænsningen. Ingen af de ansatte kunne give en fornuftig forklaring.  Man trak blot på skulderen og sagde, at sådan var det bare ifølge lovgivningen, men man var selvfølgelig villig til at "bøje lovgivningen lidt", hvad de ansatte jo også gjorde - ak, ak, ak!


back.gif (1696 bytes)      home.jpg (1949 bytes)