Klik - under
teksten for at komme videre!
AKA
Holiday Centre - en opvisning i bureakrati.
Den egyptiske regering har
tidligere lovet beskæftigelse til alle med en akademisk uddannelse. På den
baggrund er der skabt utrolig mange jobs, som er uden egentlig samfundsmæssig
værdi. De er ressourcekrævende, fordi de ofte kræver en masse papir til
vandring mellem de implicerede personer. Det er frustrerende, fordi
arbejdsindsatsen ofte er uden
praktisk værdi, og fordi de personlige kvalifikationer hos de ansatte slet ikke
udnyttes optimalt. Man fastsætter nogle meningsløse regler, som de ansatte
kvier sig ved at overholde, og som de måske selv anvise måder til at omgå.
Når man som turist f.eks. ønsker at handle toldfrit, skal man i Egypten
henvende sig i en taxfree shop inden for 24 timer efter ankomsten til landet. Da
vi ankom til Hurghada, havde vi først været på en hel uges rundtur langs
Nilen. Stemplet i passet viste det tydeligt, men de 4-5 ekspedienter i AKA
Holiday Centre, der ved
kasseapparatet i spiritusafdelingen skulle betjene os, var enige om, at der nok snart kom en anden
kunde med et gyldigt stempel i sit pas. En ung svensker dukkede op kort tid efter, og på ekspedienternes opfordring og med svenskerens samtykke blev han
registreret som køber af vores spiritus, mod at vi selvfølgelig tog os af
betalingen. Dernæst mødte vi 7 enkeltpersoner, der havde til opgave henholdsvis
(1) at udfylde formularer, (2) at stemple disse, (3) at modtage betaling for de
varer, der passede med afstemplingen i den tilfældige svenskers pas, (4)
sørge for intern transport af de indkøbte varer, (5) sørge for forsvarlig
indpakning og udlevering af de indkøbte varer, (6) sørge for, at den ved
indgangen inddragne
indkøbspose igen blev udleveret nær udgangen, og endelig stod der jo også en person (7), der
skulle åbne udgangsdøren for os. Det var nydelige, velklædte unge mennesker
allesammen, flere af dem sikkert med en akademisk uddannelse. Omkring en halv snes personer, herunder den
hjælpsomme svensker var således impliceret i vort indkøb af 2 flasker
spiritus,
der blev betalt med i alt 20 amerikansk dollars. Transaktionen varede mere end en halv time, fordi vi undervejs prøvede
at få en fornuftig forklaring på de mange foranstaltninger og 24-timersbegrænsningen.
Ingen af de ansatte kunne give en fornuftig forklaring. Man trak blot på skulderen
og sagde, at sådan var det bare ifølge lovgivningen, men man var selvfølgelig
villig til at "bøje lovgivningen lidt", hvad de ansatte jo også
gjorde - ak, ak, ak!