I Shanghai - 24. apr. 2004

Efter morgenmaden begav vi os udenfor Shanghai og kørte i bussen gennem en del af Yangzi-deltaet, en af Kinas mest frugtbare egne. Busturen sluttede i den lille charmerende by Zhouzhuang. Byen er gennemkrydset af små kanaler med gamle hvidvaskede huse langs kanalerne.

Klik på billedet, og se det bedre.

Vi slentrede rundt blandt hyggelige kanaler og over de stejle, buede broer. I en vrimmel af turister nåede vi frem til rigmanden Shen Tings hus. Billedet er fra kvindernes afdeling i det store hus.

Der kommer nu så mange turister til Zhouzhuang, at man er begyndt at opkræve gebyr bare for at lade disse slippe ind i den indre by. På et vist tidspunkt blev vores gruppe da også spredt i to grupper, men det lykkedes Li Yougian at indfange 4 cykeltaxaer, der bragte de vildfarne hen til et færgeafgangssted.

På denne hyggelige båd sejlede vi i nogle timer ad travle kanaler. Der var nok at se på med de mange flodpramme, der transporterede al slags gods, og de mange aktiviteter vi kunne iagttage langs kanalernes bredder.

Klik på billedet, og se det bedre.

I forbindelse med aftensmaden var vi med til at fejre en 20-årig kinesers fødselsdag. Derefter var vi til afvekslende  underholdning i Fiskerens have. Da vi på tilbagevejen igen nærmede os hotellet kl. 22.30, så vi, at en frisørsalon endnu var åben. Som et led i underholdningen fik jeg her ansigtsmassage, hårvask, klipning og farvning af håret. Alt sammen til en pris af ca. 64 kr. omregnet til danske penge.